Caietele Culturadata – Volumul 1 / 2020. Dinamica sectoarelor culturale si creative
2020
Volumul din seria Caietele Culturadata publicat de INCFC în 2020 conține studiile: Analiza economică a sectoarelor culturale și creative din România în perioada 2015-2018, Tinerii și creativitatea și Studiu privind nevoile de formare și noile ocupații din domeniul culturii.
Descriere
Volumul din seria Caietele Culturadata publicat de INCFC în 2020 conține studiile: Analiza economică a sectoarelor culturale și creative din România în perioada 2015-2018, Tinerii și creativitatea și Studiu privind nevoile de formare și noile ocupații din domeniul culturii.
Principalul obiectiv al studiului Analiza economică a sectoarelor culturale și creative din România în perioada 2015-2018 este analiza Sectoarelor Culturale și Creative (SCC) din punct de vedere economic și social (din perspectiva ocupării forței de muncă în aceste sectoare). Analiza are în vedere modul de evoluție a acestor sectoare, studiul încadrându-se în linia cercetărilor Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), care au obiectivul de a studia evoluția SCC în mod continuu și prin folosirea ultimelor date și informații financiare disponibile. Concluziile studiului evindețiază faptul că Sectoarele Culturale și Creative din România au cunoscut o evoluție economică pozitivă în perioada 2015-2018, cu creșteri semnificative sau chiar substanțiale ale indicatorilor de performanță de la an la an. Dimensiunea pieței serviciilor culturale și creative a depășit 61 mld. lei (peste 13 mld. Euro), în timp ce numărul total de angajați s-a apropiat la 245.000 de angajați, cu o rată medie anuală de creștere de 6%.
Studiul privind nevoile de formare și noile ocupații din domeniul culturii a pornit de la ideea că formarea continuă și adaptarea rolurilor de muncă sunt o necesitate pe piața forței de muncă a societății contemporane, analizând cazul particular al angajaților din instituțiile publice de cultură, întrebările vizând atât aspecte individuale, cât și instituțiile sau relația angajaților cu instituțiile în care activează. Rezultatele obținute sunt de folos în a indica anumite linii de acțiune din zona de conducere atunci când sunt luate decizii cu privire la formarea profesională a resursei umane – caracteristicile personale ale angajaților, posibile impedimente pe care aceștia le resimt, nivelul de expertiză pe care îl au; toate acestea sunt aspecte importante atunci când vine vorba de cursurile puse la dispoziția angajaților.
Studiul Tinerii și Creativitatea și-a propus să contureze o imagine a relației tinerilor cu creativitatea și să evidențieze capacitatea acestora de a dezvolta o afacere bazată pe produse sau servicii creative. Am considerat important să plecăm de la o descriere sociologică a categoriei tinerilor, ne-am propus să surprindem care sunt principalele lor probleme în prezent, la nivel internațional, dar și la nivel național. De asemenea, ne-am propus să identificăm modul în care programele de încurajare a creativității în rândul acestei categorii ar putea să devină un mecanism cu ajutorul căruia să fie soluționate cel puțin o parte dintre problemele acestui segment de populație, considerată încă o categorie vulnerabilă peste tot în lume. În acest sens am identificat o serie de programe și strategii internaționale menite să încurajeze tinerii și activitățile lor, dar și o serie de probleme cu care aceștia se confruntă.
Despre
Coordonatori
- Carmen Croitoru, Anda Becuț
Autori
- Analiza economică a sectoarelor culturale și creative din România în perioada 2015-2018: Cătălin Dărășteanu
- Studiul privind nevoile de formare și noile ocupații din domeniul culturii: Cristiana Lotrea, Iulian Oană
- Tinerii și Creativitatea: Ioana Ceobanu, Veronica Hampu, Pavel Codreanu
Editura
- Editura Universul Academic,
- București, 2020
- ISBN: 978-606-9062-45-6
- ISSN 2537 – 5121
- ISSN-L 2537 – 5121
- Editura Universitară,
- București, 2020
- ISBN: 978-606-28-1175-4
- ISSN 2537 – 5121
- ISSN-L 2537 – 5121