Barometrul de consum cultural 2023. Comunități de consum în contextul schimbărilor societale
2024

Descriere
Dedicat temei comunităților de consum în contextul schimbărilor societale, Barometrul de Consum Cultural 2023 prezintă, pentru prima dată, analiza și clasificarea extinsă a grupurilor de consum cultural active în spațiul public din România, din perspectiva efectelor pe care cultura, ca bun public, le are asupra societății în ansamblu.
De asemenea, studiul măsoară schimbările înregistrate în activitățile culturale non-publice, cu accent pe profilurile de consum de muzică și lectură și evidențiază caracteristicile consumului de film în sistem de difuzare clasică și „în afara rețelei” („streaming”).
La nivelul consumului cultural public, frecvența vizitării obiectivelor cu relevanță culturală a crescut accelerat: 67% dintre respondenți au vizitat monumente istorice și situri arheologice cel puțin o dată pe an în 2023, față de 59% în 2022, iar 45% au vizitat un muzeu, o expoziție sau o galerie de artă cel puțin o dată pe an în 2023, față de 30% în 2022. În același timp, 34% dintre respondenți au mers la cinematograf cel puțin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei. Procentul respondenților care în 2023 au mers cel puțin o dată pe an la bibliotecă pentru a împrumuta cărți (20%) este similar procentului respondenților care au participat cel puțin o dată pe an la un târg de carte (16%). Concomitent însă, participarea la evenimentele specifice artelor spectacolului, în afara festivalurilor, rămâne scăzută: doar 25% dintre respondenți au mers la cel puțin un spectacol de teatru, iar 24% la cel puțin un spectacol de muzici culte în 2023.
Între activitățile culturale din spațiul public, de remarcat este faptul că peste 50% dintre tinerii cu vârste între 18 și 35 de ani au participat cel puțin o dată în 2023 la festivaluri de muzică, iar 40% au participat la festivaluri gastronomice. Aproximativ 20% dintre tineri au participat în 2023 la festivaluri de filme și de teatru, iar 15% la festivaluri de literatură.
Datele furnizate în Barometrul de Consum Cultural 2023 arată că, la nivelul comunităților de consum cultural identificate în societatea românească, un sfert din populație constituie publicul receptiv la cultură în spațiul public, iar la polul opus, jumătate dintre participanții la studiu nu au contact direct cu ceea ce presupune consumul de produse culturale sau artistice.
Rezultatele subliniază nevoia proiectării strategiilor și politicilor culturale adaptate, în special a unor politici de promovare a accesului la cultură, având în vedere faptul că în România comunitățile de consum cultural în spațiul public funcționează ca factori de amplificare a inegalităților sociale.
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eșantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).
Cuprins
1. Carmen Croitoru, Anda Becuț Marinescu – Introducere și metodologie
2. Carmen Croitoru, Ștefania Matei – Grupuri de consum cultural public. Motivații și clasificări
3. Ioana Ceobanu – Consumul cultural non-public. Profiluri de consum de muzică și lectură
4. Anda Becuț Marinescu, Lucian Georgescu – Caracteristici ale consumului de film în sistem de difuzare clasică și ”în afara rețelei” (streaming)
Despre
Coordonatori
- conf. univ. dr. Carmen Croitoru, dr. Anda Becuț Marinescu
Autori
-
conf. univ. dr. Carmen Croitoru (coordonator), dr. Anda Becuț Marinescu (coordonator), Ioana Ceobanu, prof. univ. dr. Lucian Georgescu, dr. Ștefania Matei
Editura
- Editura Universitară, București, 2024
- Editura Universul Academic, București, 2024
- ISSN 2393-3062
- ISBN 978-630-6590-22-3
- ISBN 978-606-14-2093-3
Preview publicație
Publicații asemănătoare

- Rapoarte de cercetare, Volume
Barometrul de Consum Cultural 2009. Efectele Crizei asupra Consumului Cultural
2009
![Diagnoza Sectorului Cultural – Instrument pentru Managementul Culturii [2009]](https://www.culturadata.ro/wp-content/uploads/2018/06/publicatie_cover_universal-150x150.jpg)
- Volume
Diagnoza Sectorului Cultural – Instrument pentru Managementul Culturii [2009]
2009

- Rapoarte de cercetare, Volume
Barometrul de Consum Cultural 2012. Cultura și noile tehnologii, între sedentarism și activism cultural
2012