Barometrul de Consum Cultural 2016. O radiografie a practicilor de consum cultural

2017

În ediţia din anul 2016, la fel ca în ediţiile anterioare ale Barometrului de Consum Cultural, am analizat atât practicile publice (de participare culturală), cât şi cele non-publice, realizate preponderent în spaţiul domestic.

Descriere

Ediţia din anul 2016 evidențiază relația de dependenţă dintre nivelul infrastructurii culturale, nivelul consumului cultural în spaţiul public și percepția asupra impactului social al culturii.

Principalele teme abordate se referă la cele mai întâlnite forme de consum cultural în spațiul public, consumul cultural în rândul seniorilor, preferințe actuale și diferențe semnificative în practicile de consum cultural. Acestea date de maximă importanță reflectă nu doar dinamica valorilor din societatea românească de astăzi, ci și modul în care populația se raportează la sectorul cultural, astfel încât rezultatele relevate devin esențiale în dezvoltarea unor viitoare strategii culturale la nivel local și regional.

Studiul se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie în perioada 23 septembrie-14 noiembrie 2016 pe un eşantion naţional de 1.349 de persoane cu vârsta de 18 ani şi peste. În plus faţă de eşantionul naţional am inclus şi un supliment de 402 de chestionare realizate în Bucureşti. Marja teoretică de eroare la nivelul întregului eşantion a fost de +/– 2,7%, la un nivel de încredere de 95%.

Rezultatele acestei ediții a Barometrului indică un grad mai ridicat de participare a populaţiei la activităţi cu caracter comunitar, urmat de cel de participare la activităţi specifice unui stil de viaţă activ. Activitǎţile cu caracter cultural sunt mai puţin practicate, comparativ cu cele de divertisment şi de relaxare. La fel ca în anii anteriori, procentele de consum non-public înregistrează cele mai mari procente, indiferent de domeniile culturale la care ne referim, comparativ cu procentele înregistrate pentru consumul cultural în spaţiul public. Noile tehnologii joacǎ un rol din ce în ce mai important, iar gradul de dotare al gospodǎriilor şi modul în care sunt folosite sunt importante pentru înţelegerea practicilor de consum.

Despre

Coordonatori

  • dr. Carmen Croitoru, dr. Anda Becuț

Autori

  • Liviu Chelcea, Ioana Ceobanu, Andrei Crăciun, Ana-Maria Despoiu, George Dinu, Marian-Gabriel Hâncean, Ștefania Matei, Iulian Oană, Bogdan Pălici, Elena Trifan

Editura

  • Editura Pro Universitaria,
  • București, 2017
  • ISSN 2393-3062
  • ISBN 978-606-26-0782-1

Descarcă publicație

Descarcă publicație limba romănă limba engleză

Preview publicație